#24 FACEBOOK ADS – STEG FOR STEG
Markedsføring i sosiale medier er blitt en svært essensiell ressurs for flere bedrifter. Et flertall av en bedrifts potensielle kunder befinner seg på disse plattformene og det vil derfor være svært hensiktsmessig å vite hvordan en kan markedsføre seg i de ulike kanalene. I dette innlegget vil jeg vise hvordan du kan markedsføre din bedrift på Facebook, ved hjelp av annonseringsverktøyet Facebook Ads Manager.
Hvordan opprette en kampanje i Facebook Ads Manager
Før du setter opp en kampanje, er du nødt til å ha en Facebook-side for din bedrift. Når dette er på plass, kan du komme i gang med annonseringen. Du kan selv velge å opprette kampanje direkte i Facebook Ads Manager eller navigere fra Facebook Business Manager. I denne guiden vil jeg vise hvordan du setter sammen en annonse direkte i Facebook Ads Manager.
#1 OPPRETT KAMPANJE
Første steg i prosessen med å sette sammen en annonse er å logge inn på Facebook Ads Manger. Velg «kampanje» og deretter «opprett».
#2 VELG MÅLSETTING
Etter å ha valgt opprett, får du mulighet til å velge målsetting for annonsen. Facebook tilbyr 11 ulike markedsføringsmål, alt etter hva du ønsker å oppnå.

- Merkebevissthet: presenter merkevaren din for et nytt publikum og skap større grad av merkebevissthet
- Rekkevidde: nå ut til så mange mennesker som mulig med annonsen din
- Trafikk: naviger trafikk til en bestemt nettside eller app – dette kan igjen føre til økt salg
- Engasjement: skap engasjement ved å nå ut til et bredt publikum – dette kan øke antall følgere, likerklikk og delinger på siden din
- Appinstalleringer: få publikum til å installere appen din om du har dette
- Videovisninger: nå ut til flere med videoene dine
- Kundeemnegenerering: å generere kundeemner vil si å anskaffe nye, potensielle kunder
- Meldinger: oppfordre kundene dine til å ta kontakt med bedriften din gjennom Facebook Messenger
- Konverteringer: engasjer publikum til å utføre bestemt handlinger på nettsiden din – dette kan være å kjøpe et produkt, melde seg på nyhetsbrev, se en video eller lignende
- Katalogsalg: koble Facebook-annonsene dine til produktutvalget på nettsiden din – da vil du kunne vise frem produkter kundene dine mest sannsynlig vil foretrekke
- Butikktrafikk: øk trafikk og salg i dine fysiske butikker
Husk å velge den målsettingen du mener vil fungere best for deg og din bedrift!
#3 GI KAMPANJEN DIN ET NAVN
Nå som du har satt mål for kampanjen din, er det på tide å velge navn. Et beskrivende kampanjenavn vil gjøre det enklere å holde oversikt dersom du oppretter flere annonser og når du senere skal analysere de ulike kampanjene din. Du kan også legge til kategori, redigere kampanjeopplysninger, utføre en A/B-test og velge om du vil ta i bruk budsjettoptimalisering.

#4 OPPRETT BUDSJETT OG TIDSPLAN
Neste steg i prosessen er å sette opp et budsjett og en tidsplan. Hvor mye ønsker du å bruke på din annonsekampanje? Forsøk å planlegge så godt du kan og sett opp et godt budsjett, da unngår du å kaste bort unødvendig tid og penger. Du kan velge mellom dagsbudsjett og totalt budsjett. I tillegg kan du også justere budsjettet i etterkant dersom noe ikke skulle fungere slik du ønsker.
Å kjøre en annonse etter en tidsplan vil være den mest effektive måten å bruke budsjettet på. På denne måten vil du kunne vise annonsen i de tidsrommene hvor det er størst sannsynlighet for at målgruppen din er på Facebook. Denne funksjonen fungerer kun om du velger totalt budsjett.

#5 FINN DITT PUBLIKUM
Hvem ønsker du å nå ut til med kampanjen din? Dette steget i prosessen gir deg mulighet til å velge område, alder, kjønn og språk på de du ønsker å rette deg mot. I tillegg til dette kan du inkludere og ekskludere personer gjennom detaljert målretting.
Til høyre på skjermen vil du få en indikator på publikumsstørrelse. Denne kan det være lurt å holde ett øye med, slik at ikke målgruppen din blir for liten eller for stor.

#6 VELG ANNONSEPLASSERING
Hvor ønsker du at annonsen din skal vises? Du kan velge mellom automatisk eller manuell plassering. Dersom du er ny i gamet kan automatisk plassering være en fordel. Velger du dette vil Facebook plassere annonsen din i sine egne plattformer. Er du mer erfaren kan du velge å plassere kampanjen din på flere ulike områder:
- Enhet: mobil, datamaskin, nettbrett etc.
- Plattform: Facebook, Instagram, Messenger
- Plassering: feed, stories, in-stream, søk, apper, sider, nyhetsoppdateringer etc.
- Spesifikke operativsystemer: iOS, Android og lignende enheter

#7 VELG FORMAT OG PUBLISER KAMPANJEN DIN
Vi er kommet til siste steg i prosessen, og annonsen din er om kort tid publiseringsklar. Du vil nå kunne velge ønsket annonseformat, i tillegg til å legge inn tekst- og mediekomponenter. Facebook har en rekke formater å velge mellom, og du har nå muligheten til å spre dine kreative vinger. Du kan jobbe med både bilder og videoer i flere varianter, blant annet som korte animasjoner og lysbildefremvisninger. Før du publiserer kan det være lurt å forhåndsvise annonsen, på den måten vil du kunne sjekke at alt ser og fungerer slik du ønsker. Lykke til!
Marthe
KILDER
- Christensen, Ida P. 2019. «Facebook advertising steg for steg». Omega Media. https://www.omegamedia.no/facebook-advertising-steg-for-steg
- Newberry, Christina. 2020. «How to Advertise on Facebook: Complete Facebook Ads Guide for 2021». Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/how-to-advertise-on-facebook/