#20 HVORFOR SKAL DU SATSE PÅ INSTAGRAM I 2021?
Markedsføring og merkevarebygging som arbeidsfelt er stadig i endring, og det å fortsatt henge med på den digitale utviklingen av disse områdene i 2021 kan være vanskelig. I en jungel av valgmuligheter og ulike digitale verktøy og kommunikasjonskanaler kan det å velge riktig markedsstrategi virke som en nærmest umulig oppgave. Hvilken markedsføringskanal når ut til flest kunder? Hvilken type innhold gir best resultater? Bør du satse på flere plattformer eller bare en? Disse spørsmålene har selvfølgelig ikke bare et riktig svar, men basert på trender og statistikk er det enkelte kanaler det kan være verdt å utforske om du ønsker å bli med videre på det digitale markedsføringstoget.
I dette innlegget har jeg valgt å se nærmere på den digitale markedsføringskanalen Instagram og hvorfor du bør vurdere å ta i bruk akkurat denne plattformen. Enten du er ny i gamet eller har et ønske om å oppdatere og forbedre din bedrifts Instagramprofil, bør du henge med videre!
Instagram er et sosialt medium og visuell delingsplattform som ble lansert i 2010. Applikasjonen gir brukere muligheten til å dele bilder og videoer, og på samme måte som med Facebook kan du like og kommentere innleggene til de brukerne du har valgt å følge. For bedrifter vil Instagram kunne bidra i arbeidet med å inspirere, skape engasjement og interaksjon mellom bedrift og følgere, og sist, men ikke minst generere salg (Hætta 2019). Men hvilken statistikk taler for at du skal velge akkurat Instagram som din markedsføringskanal?
Ifølge Ipsos rapport fra første kvartal 2021 har omtrent 2,6 millioner nordmenn en profil på Instagram. Dette utgjør 63% av Norge befolkning, og det er av den grunn svært sannsynlig at din målgruppe benytter seg av denne plattformen. 44% av Instagrambrukerne er menn og 56% er kvinner, og som bildet under viser benytter 64% seg av plattformen daglig. Aldersgruppen 18 til 29 år utgjør den mest aktive gruppen, der hele 78% har en profil. Det er også et jevnt, høyt antall med profiler i de resterende aldersgruppene.

INSTAGRAM SOM MARKEDSFØRINGSKANAL – HVORDAN OG HVORFOR?
For å få mest mulig ut av din Instagramsatsning er det helt uunnværlig å ha kunnskap om hvorfor og hvordan du kan bruke plattformen. Som markedsføringskanal gir Instagram deg muligheten til blant annet å vise frem dine produkter eller tjenester, la følgerne bli kjent med de ansatte og arbeidsmiljøet, dele hva som foregår «bak kulissene» og vise frem egen portefølje. Du kan med få tastetrykk nå en stor andel eksisterende og potensielle kunder og på den måten bygge opp din merkevare.
Å markedsføre seg ved hjelp av Instagram kan ha stor innvirkning på din bedrift, og før du setter i gang med Instagramarbeidet er det enkelte spørsmål du bør tenke over. Hva er for eksempel de viktigste funksjonene i applikasjonen? Hva skal du poste og hvor ofte bør du publisere innlegg? Sist, men ikke minst, hvordan kan du ved hjelp av enkle tips og triks forbedre din Instagramprofil?
Opprett bedriftsprofil
Det første, og kanskje viktigste å tenke på dersom du ønsker å benytte Instagram i markedsføringen din, er å opprette en bedriftsprofil. Med denne type profil har du flere verktøy å jobbe med, og du kan blant annet se statistikk, promotere innlegg, ta i bruk annonsering og kommunisere direkte med eksisterende og potensielle kunder. Bedriften får på denne måten anledning til å jobbe målrettet med kommunikasjon, i tillegg til å få en oversikt over hva som fungerer og hva som kanskje bør endres (Hætta 2019).
I biografien bør du legge til kontaktinformasjon slik at følgerne dine lett kan ta kontakt med bedriften, åpningstider om dette er relevant og til slutt en link til nettside eller annet innhold som kan være nyttig for følgere dine å vite om (Jonas 2020).
Publiser regelmessig
Før du går i gang med publisering av innhold på Instagram kan det være en fordel å sette sammen en medieplan eller publiseringsstrategi. Det gir deg muligheten til å holde oversikt over hvilke innhold som skal publiseres og hvor ofte. Et lite tips er å publisere regelmessig, da Instagrams algoritmer prioriterer regelmessige publikasjoner over engasjementsrike publikasjoner. Ved å satse på en jevn innholdsflyt og kvalitetsinnlegg vil du lettere kunne holde deg synlig for målgruppen og nå ut med ditt budskap (Jonas 2020).

Fokuser på flere typer visuelt innhold
Mennesker er visuelle skapninger, og forskning viser at hele 90% av påvirkningskraften i kommunikasjon er nonverbal. Å bruke sosiale medier til å skape og spre ditt budskap gjennom visuelt innhold er av den grunn svært hensiktsmessig. Som bedrift ønsker du å inspirere dine kunder. For å skape høy grad av engasjement og verdi for følgerne dine, er det en ide å publisere flere typer innhold, ikke bare relevante og visuelt tiltrekkende bilder, men også videoer (Idium u.å.)
Å dele videoer på Instagram har blitt mer og mer vanlig, og med det siste tilskuddet Instagram Reels, er det ingenting som stopper deg fra å publisere mer av denne type innhold. Reels gir deg muligheten til å legge ut videoer som viser hvordan produktet eller tjenesten fungerer eller hvordan det ser ut når det er i bruk. Du kan i tillegg publisere klipp fra butikken, kontoret eller eventer og legge til både musikk og ulike effekter.
Å produsere videoer for Instagram Reels kan fremstå som et noe mer krevende arbeid enn det å kun poste et bilde, men det behøver nødvendigvis ikke være det. Du kan fint benytte tidligere innhold eller materiale fra andre markedsføringskanaler og sette sammen videoer. Markedsføring handler i stor grad om effektivitet, og Instagram Reels skal tjene som enda en plattform der du kan vise frem dine produkter eller tjenester (Gutierrez 2020).
Nå lenger med gode #hashtags
Hashtags, eller emneknagger som vi så fint kaller det på norsk, er en måte å legge til relevant informasjon og tagge innlegg på. Dersom du benytter hashtags når du deler bilder og videoer, vil følgere ha muligheten til å søke opp spesifikke temaer, og potensielt få opp dine innlegg i søkefunksjonen (Hætta 2019). Legger du ned litt arbeid på dette området er sjansene store for at du vil nå ut til en betydelig andel nye følgere. En kan nesten si at dette er et av de viktigste elementene i arbeidet med å skaffe potensielle kunder (Idium u.å.).
Å velge riktige hashtags kan være avgjørende, og du gjør lurt i å være konsekvent og velge relevante hashtags som passer din bedrift. Hvilke ord ønsker du å forbindes med? Hvordan beskriver du produktet eller tjenesten din? Hva ville du selv søkt på? Hvorfor ikke skape en egen «merkehashtag»? Å tenke over disse spørsmålene vil gjøre bedriften både gjenkjennelig og skape høyere grad av engasjement (Hætta 2019).
Nå enda lenger med geo-tagging
I tillegg til hashtags, gir geo-tagging deg mulighet til å nå lokale målgrupper i stor skala. Ved å tagge sted, altså legge til lokasjon eller adresse, når du laster opp et bilde eller en video på Instagram, kan kunder finne deg, begynne å følge deg og potensielt besøke bedriften. Se for deg kunder på jakt etter et sted å spise eller noe å gjøre. Om du er flink til å bruke denne funksjonen vil du vises i deres søk via geo-taggingen, og om du er heldig velger de kanskje din bedrift. Å markedsføre seg på denne måten gir verdifull hjelp, uansett om du ønsker å nå nye eller eksisterende kunder (Idium u.å.).

Benytt Instagram Ads for annonsering
Å være der kundene dine er, er en helt essensiell del av markedsføringsarbeidet. Som nevnt tidligere har hele 63% av Norges befolkningen en Instagramprofil, og ved å benytte funksjonen Instagram Ads vil du ha muligheten til å poste sponsede innlegg som dukker opp i feeden til din utvalgte målgruppe. Instagram Ads er, i likhet med Facebook Ads, en kostnadsbasert funksjon, og kun 31% av markedsførere sier de benytter seg aktivt av dette verktøyet. Om du da legger inn noen ekstra midler her vil sjansene for å oppnå gode resultater være fremtredende (Idium u.å.).
Forleng butikkvinduet med Instagram shop
En av Instagrams nyeste lanseringer er Instagram Shop. Denne funksjon lar kunder handle det de ser på bilder eller videoer direkte i applikasjonen, enten fra bedriftens profil eller hos eventuelle influensere og samarbeidspartnere. Hele 70% sier at de benytter seg av Instagram for å finne produkter eller tjenester, og Instagram Shop gir dermed kunden mulighet til å handle med én gang de ser noe de ønsker seg. En kan på mange måter si at plattformen blir en forlengelse av butikkvinduet, der du kan gå inn i butikken, finne produktet du ønsker og bestille det hjem, uten å forlate Instagram. Funksjonen fungerer kun på bedriftsprofiler og betaling direkte i applikasjonen er for tiden kun tilgjengelig i USA (Instagram u.å.).
Vis hvem du er med Instagram
Med en Instagramprofil har du muligheten til å vise frem bedriftens personlighet og hvem du er. Mange kunder ønsker å se hva som skjer i kulissene og få et bedre inntrykk av hvem som står bak en bedrifts logo. De er opptatt av det som oppleves som ekte, og dersom du kun poster reklamebudskap etter reklamebudskap vil engasjementet og inspirasjonen mest sannsynlig stagnere (Idium u.å.).
Ved å for eksempel ta i bruk Instagram Stories, der du kan dele innhold som forsvinner etter 24 timer, vil du kunne tilføre markedsføringen din en uformell og personlig vri. Å gjøre Instagram til et sted følgerne dine kan komme for å få noe av verdi, lære noe om bedriften eller kanskje få seg en latter er derfor ingen dum ide (Idium u.å.).

OPPSUMMERING
For en bedrift vil markedsføring i stor grad handle om å prioritere de ressursene som gir mest avkastning på både kort og lang sikt. For å lykkes med dette er en velutviklet markedsstrategi helt essensielt. Du må henge med på aktuelle trender og velge de riktige kanalene for å skille deg ut og til enhver tid oppfattes som vesentlig. Instagram som markedsføringskanal lar deg nå ut til ønsket målgruppe, engasjere og interagere med følgere dine og sist, men ikke minst, markedsføre og representere din bedrift slik du selv ønsker.
Marthe
KILDER
- Gutierrez, Eva. 2020. «How to Use Instagram Reels in Your Marketing Strategy». Digital Marketer. https://www.digitalmarketer.com/blog/instagram-reels-marketing-strategy/
- Hætta, Mika Josefine. 2019. «Sosiale medier for bedrifter: en innføring i de forskjellige plattformene». Helt Hætta. https://helthetta.no/sosiale-medier-for-bedrifter-en-innforing-i-de-forskjellige-plattformene/
- Idium. u.å. «6 grunner til at du skal bruke instagram til markedsføring». https://www.idium.no/b/6-grunner-til-at-du-skal-bruke-instagram-til-markedsfoering
- Instagram. u.å. «Instagram shopping». https://business.instagram.com/shopping?locale=nb_NO
- Ipsos. 2021. «Ipsos SoMe-tracker Q1’21». https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121
- Jonas, Magnus K. 2020. «6 tips for markedsføring på Instagram». Mediaveien. https://www.mediaveien.no/2020/03/6-gode-tips-om-markedsforing-pa-instagram/
Veldig bra innlegg, Marthe! Stå på – gleder meg til å lese dine neste innlegg! 🙂
Pingback: #25 markedsføringstrender som er kommet for å bli? – marthe ryengen
Pingback: #25 markedsføringstrender som er kommet for å bli? | DIG2100 (2103)