#17 TRE ENKLE VERKTØY SOM VIL HJELPE DEG MED DIN INNHOLDSMARKEDSFØRINGSSTRATEGI
Denne artikkelen er opprinnelig skrevet av Ann Smarty i DigitalMarketer. I dette innlegget vil jeg forsøke å oversette, tilpasse og forbedre artikkelen.
Kjenner du noen ganger på følelsen av at den digitale markedsføringsstrategien din har stagnert? Har du vært på utkikk etter nye ideer som kan styrke og forbedre innholdet og budskapet ditt, men ikke funnet noe? Ny og forbedret teknologi kan være svaret på alle dine spørsmål, og i denne artikkelen presenteres tre enkle verktøy som, ved hjelp av teknologi, skal gjøre din innholdsmarkedsføringsstrategi enda bedre!
Teknologi + kreativitet = sant
Teknologi har i lang tid påvirket flere ulike bransjer og samfunnsområder. Markedsføringsverdenen er intet unntak, og det finnes flere positive sider knyttet til kreativitet og ny og forbedret teknologi. Tilgjengelighet gir alle som ønsker mulighet til å benytte ulike verktøy. Anonymitet fører til åpen og bekymringsløs idedeling. I tillegg til dette er også fri tilgang til informasjon blant noen av fordelene teknologien har ført med seg inn i den kreative verden.
Når det kommer til kreative aktiviteter som skriving, produsering og innholdsmarkedsføring, har teknologien utviklet seg i en svært positiv retning de siste årene. Et av de første redskapene som ble tatt i bruk innenfor innholdsmarkedsføring var «innholdsresirkulering». Dette var et verktøy som ble benytte for å lage unike kopier av innhold som igjen kunne brukes på flere ulike nettsteder. Ikke overraskende skapte bruken av denne type verktøy mye misnøye, men innholdsmarkedsføringsbransjen har heldigvis modnet til det ugjenkjennelige siden den gang. I dag finnes det verktøy som, i stedet for å tilby snarveier og lettvinte løsninger, både forsterker og forbedrer ulike merkevarers innholdsproduksjon- og markedsføring.

Med det i tankene vil det nå presenteres tre ulike verktøy som implementerer teknologi på en slik måte at de styrker innholdsmarkedsføringsbransjen. For å gi flest mulig muligheten til å oppnå et godt resultat ved bruk av disse markedsføringsverktøy, må det defineres tre kriterier;
- Verktøyet skal være rimelig – på denne måten kan det benyttes av selv små bedrifter
- Verktøyet skal være enkelte å bruke – du skal ikke trenge et eget verktøy eller dyr opplæring for å forstå hva du skal gjøre
- Verktøyet skal fremme innovasjon – det skal tilby noe nytt ingen andre har gjort tidligere
#1 Broca – styrk budskapet ditt med kunstig intelligens
Kunstig intelligens, der en «lærer» en maskin til å tenke og reagere på samme måte som et menneske ville gjort, er en raskt voksende del av informatikkfaget. Denne teknologien påvirker flere og flere bransjer, og innholdsmarkedsføringsbransjen er intet unntak.
Markedsføringsplattformen Broca baserer sin forretningsmodell på kunstig intelligens, og de har skapt et genitalt verktøy for alle som jobber med innholdsmarkedsføring. Ved å knytte Broca til din merkevares Google Ads-konto vil verktøyet, ved hjelp av kunstig intelligens, analysere annonseresultatene dine og basert på disse dataene generere nye annonseforslag. Verktøyet luker ut tekst som ser ut til å fungere dårlig og trekker frem de ordene som utløser ønsket handling. I tillegg produseres det kontinuerlig nye og forbedrede annonser. Broca er med andre ord et svært nyttig og effektivt verktøy for en innholdsmarkedsfører. Det sikrer informasjon om kundenes handlinger, forbedrer produktiviteten og dermed lønnsomhet.

#2 InVideo – fra tekst til video med kun ett klikk
Å skape videoinnhold har lenge blitt oppfattet som både krevende og dyrt å produsere, og flere merkevarer styrer derfor unna denne type markedsføring. Men, videoinnhold har gang på gang vist seg å spille en viktig rolle når det kommer til organiske søk, og i enkelte bransjer vil du ikke anses som konkurransedyktig dersom du ikke har solid videoinnhold. Enkelt forklart kan en si at en video formidler det beste fra to verdener; den presenterer informasjon visuelt, noe som gjør det enklere å konsumere, og den gir søkeroboter en betydelig andel informasjon å gå igjennom.
Ifølge Maxwell Hertan fra Megaphone Marketing er visuelt innhold på mange måter det som trengs for å gjøre innholdet i en annonse enklere å forstå. I tillegg gir videoinnhold kunder muligheten til å identifisere og gjenkjenne merkevaren raskere. Halvparten av hjernen vår er viet direkte eller indirekte til synet, og med 70% av de visuelle reseptorene i øynene våre, tar det kun 150 millisekunder å gjenkjenne symboler og 100 millisekunder å knytte en mening til det. Hjernen vår behandler visuelt innhold 60.000 ganger raskere enn tekst, og lagrer 80% av det vi ser mot kun 20% av det vi leser.
Å supplere tekstinnhold med visuelt innhold, det vil si enten bilder eller videoer, kan av den grunn ses på som en god måte for å forsterke budskapet du ønsker å formidle. Det er her markedsføringsverktøyet InVideo kommer inn. Dette verktøyet, som er basert på smart-teknologi, tilbyr tekst-til-video-funksjoner som gir deg muligheten til å kontinuerlig skape verdifullt videoinnhold. Prosessen er overraskende rask og enkel, og i en travel arbeidshverdag vil dette spare mye tid. Du limer inn teksten du ønsker å bruke i videoredigeringsprogrammet og lar deretter verktøyet analysere innholdet. InVideo vil så velge ut relaterte bilder, distribuere teksten mellom de ulike bildene, velge bakgrunnsmusikk og legge inn overganger. Etter å ha sett gjennom den redigerte videoen kan du selv gjøre justeringer slik at den blir akkurat slik du ønsker.

#3 TextOptimizer – tekstinnhold basert på semantisk analyse
Semantikk er læren om språkets innhold og sammenhengen mellom ulike ord og setninger. Ved en semantisk analyse blir denne sammenhengen undersøkt og belyst. Ulike søkemotorer, deriblant Google og Bing, benytter denne type analyse for å for å rangere sider i søkeresultatene.
Tekstverktøyet TextOptimizer benytter, i likhet med InVideo, smart-teknologi for å hjelpe deg med å optimalisere og forbedre rangeringen din. Denne «skriveassistenten» analyserer og evaluerer teksten du har produsert, og kommer deretter med forslag til hvordan den kan forbedres og optimaliseres for søkemotorer. Verktøyet anbefaler verdifulle nøkkelord, og du får hjelp til å skrive en innholdsrik og målrettet tekst som kan føre til ikke bare høyere rangering, men også økt webtrafikk. I tillegg til å fungere som skrivehjelp, kan Text Optimizer hjelpe deg med å bygge hele setninger og komme med ideer til innhold.

Konklusjon
Teknologi i rask utvikling er blitt en stor del av livene våre, og flere og flere bransjer og bedrifter går gjennom en såkalt digital transformasjon. Konkurransen på den digitale arenaen blir stadig sterkere, og det å engasjere kunder blir mer og mer utfordrende. For å fremstå som en synlig og konkurransedyktig merkevare bør en av den grunn strebe etter å holde seg oppdatert på de teknologiske nyvinningene som vil føre til endring i bransjen. Det gamle markedsføringsuttrykket «content is king» er, og vil alltid være, en svært grunnleggende del av markedsføringsfaget, men ny og forbedret teknologi gjør det nå mulig å skape og levere innhold på en fornyet måte. For å oppnå resultater er det derfor essensielt å være innovativ, villig til å lære, og sist, men ikke minst, ikke være redd for å prøve og feile!
Marthe
Kilder