#16 bli inspirert og motivert med get inspired
#16 bli inspirert og motivert med get inspired

#16 bli inspirert og motivert med get inspired

#16 – BLI INSPIRERT OG MOTIVERT MED GET INSPIRED

Det er et kjent faktum at netthandel har økt betraktelig i Norge de siste årene. Konkurransen blant nettbutikkene blir stadig tøffere, og det er viktigere enn noen gang å stå ut i mengden, og tiltrekke seg kunder. For at kundene skal velge akkurat din nettbutikk, bør du derfor ha noen sentrale komponenter på plass. 

I dette innlegget skal jeg vurdere den norske nettbutikken Get Inspired. Med utgangspunkt i 10 vurderingskriterier presentert av Even Ødegård i blogginnlegget «Hvordan vurdere din nettbutikk», skal jeg se nærmere på nettbutikkens styrker og svakheter. Selve vurderingen er basert på mine personlige meninger, og fungerer nødvendigvis ikke som en fasit. 

Get Inspired 

Nettbutikken getinspired.no ble etablert og utviklet av Silje Landevåg i 2009, da hun bestemte seg for å bygge nettbutikk for sporty jenter fra kjøkkenbenken i leiligheten sin. Siden den gang har selskapet tatt store steg, og Get Inspired er nå blitt en svært ettertraktet nettbutikk, med et betydelig utvalg av klær, sko og tilbehør til trening og fritid. De ble kåret til årets nettbutikk i både 2016 og 2020, og har siden 2013 tidoblet salget (Finstad 2019). Get Inspired ønsker med sin produkt- og merkevareportefølje å nå ut til aktive og eventyrlystne jenter, som vil føle seg freshe både på tur, på trening og på fritiden (Get Inspired u.å.). 

«For om vi får sporty jenter til å smile, er jobben vår gjort.»

Førsteinntrykk

På samme måte som i fysiske butikker, er nettbutikkers mål at potensielle kunder skal foreta et kjøp. Et godt førsteinntrykk vil av den grunn være alfa og omega, både for å generere salg, men også for å redusere bouncerate. For å avgjøre om en nettbutikk gir et godt førsteinntrykk bør kunden, ifølge Ødegård (2020), kunne besvare disse tre spørsmålene i løpet av fem sekunder; 

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Get Inspired har en frisk og appellerende forside, som gir et svært godt førsteinntrykk. Siden er oversiktlig, stilren og inspirerende, og logoens synlighet viser tydelig hvor jeg har havnet. Det kommer klart frem at denne nettbutikken tilbyr produkter til både tur, trening og fritid. Det er fremhevet hvor jeg kan finne nyheter og hvor jeg kan se på tilbud, i tillegg til hva som er de mest populære merkevarene.

Hvordan jeg skal navigere meg videre fra forsiden er lett å forstå, og informasjon om betalingsalternativer, kjøpsbetingelser og hvordan jeg kan ta kontakt med selskapet er godt synlig. 

Samlet sett vil jeg si at alle de nevnte komponentene gir meg en god grunn til å fortsette handleturen på Get Inspired. 

Terningkast: 6 

Synlighet 

Konkurransen blant nettbutikker blir stadig tøffere, og synlighet er dermed svært avgjørende for å tiltrekke seg kunder. En ønsker at både nettbutikkens navn og de produkter eller kategorier som føres, skal være godt synlig i søk. På dette punktet vil både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) spille en viktig rolle. 

Dersom jeg gjør et søk på «Get Inspired», viser resultatet at nettbutikken er godt synlig, både ved betalt annonsering og organisk søk. Dette er viktig for å generere klikk og øke trafikk til nettsiden. 

Dersom jeg søker på «løpejakke dame» er Get Inspired godt synlig i Google Shopping. Dette viser at nettbutikken har gjort en god jobb med betalt annonsering. De er derimot ikke synlig ved organisk søk, og blir forbigått av flere andre aktører. 

Å bemerke seg både organisk og i Google shopping vil gjøre det enklere for en potensiell kunde å velge din nettbutikk. Get Inspired gjør en svært god jobb på dette området, spesielt via SEM. 

Terningkast: 5

Brukervennlighet 

Brukervennlighet er en svært avgjørende faktor dersom du ønsker at kunden skal bli værende i din nettbutikk. En uoversiktlig og lite brukervennlig nettbutikk, hvor det er vanskelig å navigere eller gjennomføre et kjøp kan koste deg mange kunder. 

Get Inspired har gjort en god jobb med tanke på brukervennlighet. Nettsiden er stilren og oversiktlig, og det er enkelt å forstå hvor en finner informasjon eller gjennomfører et kjøp. Dersom du for eksempel er på jakt etter en skijakke, vil du enkelt kunne finne dette utvalget i oversiktsmenyene. Hver produktkategori er delt inn i underkategorier, der du selv kan filtrere etter eksempelvis ønsket bruksområde. 

 Terningkast: 6

Kjøpsprosess

En enkel og smertefri kjøpsprosess vil i mange tilfeller føre til en høyere andel salg. Ifølge Ødegård (2020) vil antallet felter som må fylles ut kunne påvirke denne prosessen, og jo færre felter, jo bedre! 

Etter å ha klikket meg inn på den skijakken jeg ønsker, får jeg en oversikt over hvilke størrelser som finnes, en beskrivelse av jakkens egenskaper og et større utvalg bilder. I tillegg til dette kan jeg se produkter andre kunder har kjøpt sammen med jakken, og lese omtaler og vurderinger av produktet. Dette kan føre til både mersalg og ekstra trygghet for en ny kunde. 

Etter å ha lagt skijakken og pannebåndet jeg fant ut at jeg også burde ha i handlekurven, får jeg en oversikt over produktene jeg har valgt. På denne siden dukker det også opp forslag til produkter jeg ikke burde gå glipp av. Nå velger jeg derimot å gå videre til kassen, da dette fort kan bli vondt for studentbudsjettet. 

I kassen blir du bedt om å fylle ut e-post og postnummer. Om du er ny kunde kan du velge å registrere deg før du fortsetter, eller gå videre uten registrering. For returnerende kunder vil personopplysningene automatisk fylles ut når e-post og postnummer blir lagt inn.  Videre blir leveringsalternativer og betalingsmuligheter listet opp. At du kan benytte deg av Klarna, en velkjent betalingsløsning, er svært betryggende både for nye og eksisterende kunder. Før du fullfører kjøpet kan du også velge å melde deg på nettbutikkens nyhetsbrev.  

Kjøpsprosessen hos Get Inspired er enkel og oversiktlig. Du kommer deg fint gjennom uten å bruke alt for lang tid, eller fylle ut alt for mange felt, og du får god informasjon hele veien. Det eneste jeg savner fra denne nettbutikken er et samarbeid med betalingsløsningen Vipps. Å kunne benytte seg av dette betalingsalternativet ville gjort kjøpsprosessen mer sømløs og effektiv. 

Terningkast: 4

Hastighet og teknologi 

Dersom nettsiden din bruker mer enn 4 sekunder på å laste inn, vil omtrent 25% forlate siden uten å ha foretatt seg noe. Det betyr at både kundebesøk og omsetning vil bli påvirket av hvor raskt nettbutikken din laster. For å vurdere Get Inspireds hastighet har jeg benyttet Google PageSpeed Insights tool

Skjermbildet ovenfor viser hastighet på mobil til høyre og datamaskin til venstre. Med en score på henholdsvis 49 og 11, har Get Inspired stort forbedringspotensial når det kommer til hastighet. Ifølge Ødegård (2020) er Google opptatt av at nettsider skal laste raskt, og rangeringsfaktor i organisk søk blir derfor påvirket sterkt av dette. Get Inspired bør av den grunn gjennomføre en analyse, og deretter se nøye på hvilke forbedringer Google tilbyr for økt hastighet. 

Terningkast: 2

Kundetilfredshet 

Kundetilfredshet er en av de absolutt viktigste faktorene dersom du ønsker å bygge en merkevare og skape vekst. Å vise frem fornøyde kunder kan potensielt påvirke de usikre kundene til å handle, og på denne måten har du skaffet deg en form for gratis markedsføring. 

Get Inspired gjør en nokså god jobb på dette området. De lar kundene legge igjen omtaler og vurderinger på alle sine produkter på nettsiden, i tillegg til at du kan filtrere vurderingene og stille spørsmål. 

På trustpilot og i sosiale medier høster nettbutikken både positive og negative tilbakemeldinger. En gjentagende uønsket bemerkning er det å måtte betalte frakt for å bytte størrelse og ingen fri retur. Dette er nødvendigvis ikke noe som kan løses sånn helt uten videre, men dersom en ønsker å opprettholde høy kundetilfredshet bør det vurderes å svare på disse henvendelsene og forklare situasjonen på en hyggelig måte. Å lese negative tilbakemeldinger, selv om det ikke er så alt for mange, kan fort føre til at en mister potensielle kunder. 

Terningkast: 3

Trygghet 

Trygghet en svært grunnleggende del av det å handle på nett. Er nettsiden trygg? Hvilke betalingsløsninger benyttes? Hvordan fungerer leveranser og eventuelle returer? Dersom nettbutikkens «trygghetsløsninger» kommer tydelig frem når du besøker nettsiden, bør alle disse spørsmålene være enkle å besvare. 

Get Inspired har som nevnt tidligere, tydelig og godt synlig informasjon om ulike kjøpsbetingelser, returordninger, betalingsalternativer og hvordan en kan ta kontakt. I tillegg til dette finnes det en funksjon lett tilgjengelig på forsiden, hvor du kan legge igjen en beskjed eller stille spørsmål. 

Samlet sett fremstår Get Inspired som en svært trygg nettbutikk. Et forbedringstiltak på dette område vil være å sertifisere nettbutikken som trygg e-varehandel. Dette kan forsterke kundens trygghetsfølelse og generelle opplevelse. 

Terningkast: 5 

Kundekommunikasjon 

Å fokusere på kundedialog og god kommunikasjon både på nett og i sosiale medier, kan potensielt ha mye å si for omdømme og synligheten til en nettbutikk. Sosiale medier har blitt en særlig betydningsfull kommunikasjonskanal på dette området, fordi det legges til rette for at en enklere kan opprettholde kontakt og interagere med forbrukere. Jo mer du kommuniserer med kundene dine, jo større vil engasjementet bli. 

Det kommer tydelig frem at Get Inspired jobber knallhardt med kommunikasjon i sine sosiale medier. De er svært aktive på både Facebook og Instagram, og poster innlegg med inspirerende bilder og videoer flere ganger daglig. Dette arbeidet har gitt resultater, og per 19.april 2021 har nettbutikken rundt 180 000 følgere på Instagram og litt over 170 000 likerklikk på Facebook. På Instagram har de også benyttet seg av funksjoner som gjør det mulig å se blant annet nyheter, bestselgere og turguider. 

Det eneste jeg vil sette fingeren på her er graden av enveiskommunikasjon. Til tross for noe engasjement fra kunder i kommentarfeltene skulle jeg gjerne sett at Get Inspired responderte på flere kommentarer for å øke oppmerksomheten rundt nettbutikken ytterligere. 

Terningkast: 5

Priser og utmerkelser

Å vise frem priser, utmerkelser eller gode omtaler på nettsiden eller i sosiale medier, vil kunne styrke nettbutikkens posisjon på markedet og gi et klart konkurransefortrinn. Som nevnt i innledningen er Get Inspired kåret til årets nettbutikk hele to ganger, både i 2016 og 2020. Etter å ha bladd meg gjennom nettbutikken flere ganger, ser jeg ingen tegn til dette. Kun profilene i sosiale medier gir et lite hint, det utmerkelsen «årets nettbutikk 2020» er benyttet som profilbilde. 

Disse utmerkelsene kunne med fordel også ha fått plass på nettbutikkens hjemmeside. 

Terningkast: 3

Konsept og strategi 

Get Inspired har i løpet av få år klart å skape en svært attraktiv og sterk merkevare. Nettbutikken har en klar og tydelig strategi; «kundene våre er de sprekeste jentene i gata», og dette kommer godt frem på både hjemmesiden og i sosiale medier. Deres lidenskap for en sporty og fresh hverdagslook står sentralt, og det er liten tvil om at dette konsept har fått fotfeste blant den den norske befolkningen. Alt i alt vil jeg si at Get Inspireds strategi og konsept fremstår både målbevisst og gjennomtenkt, og det fungerer svært godt! 

Terningkast: 6

Oppsummering

Etter å ha jobbet meg systematisk gjennom Inevos 10 vurderingskriterier for nettbutikker, er det tydelig hvorfor Get Inspired har blitt kåret til årets nettbutikk to ganger. Selskapet scorer høyt på flere av kriteriene, og til tross for enkelte forbedringspotensialer, fremstår Get Inspired som en svært veldrevet og suksessfull nettbutikk! 

Marthe

Kilder

3 Comments

Legg igjen en kommentar til Stine Sauro Hellsten Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *